Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nebudem to tajiť – na tento album som sa v roku 2012 tešil najviac. Nie je to preto, že by sa partii Britov darilo nahrávať prelomové kúsky. Aj pri rozmanitosti žánrov, o ktoré sa opierajú, je ich hudba vždy viac o jednoduchom hraní zo srdca a odkazovaní na staré vzory z oblasti rocku, blues, folku aj filmu. Ak popritom vybudujú mostík so súčasnou hudbou zapojením tvrdosti alebo atmosferických, chvíľami post-rockových vyhrávok, znie to vždy uvoľnene, bez snahy o prekračovanie hraníc alebo dokazovanie si vlastnej veľkosti.
CRIPPLED BLACK PHOENIX si jednoducho vedia získať sympatie publika a navnadiť ho na odovzdané počúvanie. Nefungujú v anonymite, ale neradi sa fotia pre médiá, nevystatujú sa na verejnosti a dokonca aj vo videoklipe si radšej zahalia tváre, len aby sa nemuseli hanbiť pred kamerou. S nenútenosťou sebe vlastnou totiž vštepujú človečenstvo priamo do toho, čo je najdôležitejšie – teda do vlastnej tvorby.
Udržať partiu pohromade
Z núdze cnosť. Každý album Britov je unikátny kvôli neustálym zmenám v zostave. Novinka „(Mankind) The Crafty Ape“, nahraná znova v inom zložení ako jej predchodca, zostane zrejme naveky posledným albumom CRIPPLED BLACK PHOENIX so sympatickým Joeom Volkom za mikrofónom. Rozhodnutie speváka odísť tesne po nahraní dosky len kopíruje pomery v kapele: jediný, kto sa jej venuje dlhodobo a stopercentne, je totiž skladateľ Justin Greaves.
Zvyšné hráčske posty spravidla zastávajú ľudia, ktorých druhou prioritou sú buď maličké osobné projekty, alebo iné podzemné kapely. Udržať stroj v neustálom chode je preto ťažké. Ale netreba vešať hlavu, zatiaľ sa vždy zdalo, že zmeny CRIPPLED BLACK PHOENIX len a len prospeli.
Aj LVMEN mali svoju Markétu Lazarovú
Ak sa novinka niekam posunula, tak je to smerom k väčšej pesničkovosti a priamočiarosti. Zatiaľ čo na fantastickom dvoj-CD „The Resurrectionists / Night Raider“, podľa mňa najlepšom počine roku 2009, bol problém vybrať čo i len jednu skladbu s hitovým potenciálom, na novom albume sú aspoň štyri. Vplyvy PINK FLOYD a blues-rocku sú znova očividné, šiesta skladba dokonca pripomenie starého Eltona Johna. Vigilantes sa však nikdy neznížia na úlohu obyčajnej revivalovej kapely. Naopak.
Čo ubudlo, sú početné intrá a úryvky z filmov. Ako to už pri intrách chodí, niesli v sebe predpísané emócie a dojmy, pripravené k okamžitému ponáraniu pod kožu poslucháča – podobne, ako keď náladu českých LVMEN často definovali krásne výseky z Markéty Lazarovej. Ide teda o zložku, ktorá pri všetkej úprimnosti chýba, pretože do hudby vnášala viac osobného.
Zároveň ale treba vyzdvihnúť snahu CRIPPLED BLACK PHOENIX o poctivý prístup. Po novom sa už nestane, že intro zanechá silnejší dojem ako skladba samotná, čo platilo napríklad v prípade nemastnej-neslanej „Bastogne Blues“ z EP „I, Vigilante“. Všetka zodpovednosť za prenášanie emócií, o ktorých je hudba predovšetkým, teraz leží na pleciach kapely. Ako si s tým dokázala poradiť?
Starosti o osud ľudstva
Výborne. Novinka možno nie je zošitá dohromady s takou precíznosťou ako predošlý dvojalbum a nevytvára jednoliaty svet plný slnka, prachu a poletujúcich chumáčov slamy. Miesto toho kopíruje trojaktovú štruktúru konceptu albumu o skazenosti ľudstva a nádeji, že ešte nie je všetko stratené (Hrozba – Pasca – Clivota človeka): posúva dianie neustále dopredu, aby kulminovala približne v strede minutáže a po jej zvyšok už len nádherne melancholicky doznievala.
Medzi jej najlepšie okamihy patria tie, v ktorých je počuť, ako skvele sa skupina baví. Zapojenie trúbok („Born In A Hurricane“) a hry na pílku („The Heart Of Every Country“) je detailom, ktorý je ľahké si zamilovať. Tradičné potešenie prinášajú aj precítené gitarové vyhrávky alebo pokorný prejav speváka Joea Volka. No a keď mu svojím spevom sekunduje Daisy Chapman, človeka až prepadne ľútosť z toho, že aj ona už zrejme opustila kapelu.
Dobrý výsledný dojem teda neskazí ani nemotorný predel medzi prvou a druhou časťou šiestej skladby „The Brain / Poznan“, ani zažitá skúsenosť, že to ešte stále mohlo byť aj lepšie. CRIPPLED BLACK PHOENIX vydali prvý hodnotný album roku 2012 – nevtieravý, bohatý na silné momenty a pripravený na veľa vypočutí. Mám také tušenie, že v koncoročnom zúčtovaní skončí vysoko.
1.Chapter I (A Thread): Nothing (We Are...)
2. The Heart Of Every Country
3. Get Down And Live With It
4. (In The Yonder Marsh)
5. A Letter Concerning Dogheads
6. The Brain / Poznan
7.Chapter II (The Trap): Laying Traps
8. Born In A Hurricane
9. Release The Clowns
10. (What?)
11.Chapter III (The Blues Of Man): A Suggestion (Not A Very Nice One)
12. (Dig, Bury, Deny)
13. Operation Mincemeat
14. We'll Never Get Out Of This World Alive
15. Faced With Complete Failure, Utter Defiance Is The Only Response
31.1.2012
CRIPPLED BLACK PHOENIX jsou jako juniorka PINK FLOYD. Horda
hudebníků má od těchto skutečně dost naposloucháno a tolerantní fanoušci veteránů musejí mít, nejen, při poslechu „(Mankind)-The-Crafty-Ape“ zvláštní pocit radosti.
Já se k nim počítám, protože je do hry dodáno i něco navíc a tím nechci říci příliš svojského. Spíše takový koktejl – „Too long drink“ všeho všude možně už slyšeného. Ale co je důležité, chutná. Navíc krásně voní nesvázaností a nadšením.
Ačkoliv jsem album s chutí vydržel otáčet celý den, tak se nemohu ubránit pocitu, že se mělo stříhat, maximálně na hodinu a vše by, dle mě, bylo ještě mnohem více intenzivnější.
20.2.2012
Jsem zpět, protože na osmičku to určitě je a možná se sem ještě vrátím!
31. ledna 2012
Rudi
8,5 / 10
Vskutku luxusná pozvánka na marcový koncert do Trnavy. Aj napriek dosť výraznému a rušivému kontrastu medzi príjemnými, civilnými, citlivými aranžmánmi a naivnou revolucionárskou estetikou videoklipu "Laying Traps" rozhodne jeden z najpútavejších albumov tohto roka. Oveľa priamočiarejší a svižnejší ako predchádzajúce počiny, no v žiadnom prípade nestráca nič zo svojej hĺbky a záživnosti.
30. ledna 2012
Deadmann
8,5 / 10
Jsa neposkvrněn předešlou tvorbou musím dát za pravdu kolegovi V-durovi - CRIPPLED BLACK PHOENIX v mých očích natočili výbornou desku kvalitně kombinující vybrané elementy starších hudebních uskupení rozličných kytarových žánrů. I ten lehoulinký retro nádech je uvěřitelný.
30. ledna 2012
V-dur
8 / 10
S kandidátmi do Valhally 2012 začíname už pekne od januára. "(Mankind) The Crafty Ape" je skvelý album, ak CRIPPLED BLACK PHOENIX nepoznáte, alebo ich poznáte iba zbežne. Svojou metrážou a zaujímavou a vyspelou muzikou je adeptom na dlhodobejší vzťah.
Muzika stavajúca väčšinou na bluesových základoch je viac pesničková než na predošlých počinoch, opakujúcou sa fascináciou sú dramatické a výrazné zmeny podkladových akordov pod jednoduchým melodickým motívom. Jednoduché a účinné. Z hlasov ide charizma, z nástrojov skúsenosti.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.